SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG

Tuesday 18 February 2014

Buku Bacaan Mingguan (5)

Buku Bacaan Mingguan:




Penulis: Disusun oleh Grup Penjejak Tamadun Dunia (GPTD), ABIM.
Tajuk: Cerita Cinta Ahmad Ammar
Tahun Terbit: Cetakan 1 - 2014
Penerbit: Grup Buku Karangkraf Sdn.Bhd.
Bil. Muka Surat: 359++
Harga: RM23(Semenanjung) RM26 (Sabah/Sarawak)

Apa yang menarik tentang buku ini adalah buku ini mengisahkan cerita tentang seorang anak muda rakyat Malaysia yang patut dijadikan 'role model@suri teladan' bagi anak-anak muda@remaja Islam yang sedang mengorak langkah menuju ke jalan jihad terutamanya jihad ilmu di perantauan.

Semasa hidupnya, beliau mengerjakan segala amal kebaikan secara senyap. Namun demikian, setelah pemergiannya ke alam baqa barulah dunia melihat dan mengenang segala jasa2 baik beliau semasa hidupnya.

Saya terfikir. Jikalau saya sudah meninggalkan dunia ini untuk selama-lamanya. Apakah kebaikan yang telah saya berikan kepada ummah? Wallahualam. Semoga orang mengingati nama saya dengan kebaikkan yang telah saya lakukan dan bukannya mereka mengingati saya dengan keburukkan yang telah saya lakukkan.

Dalam buku ini, saya tertarik dengan bait2 ayat ini;

"Saya amat terkesan apabila diberitahu oleh guru dan sahabat Ammar, bahawa Ammar telah memahami dengan baik satu ungkapan ini iaitu, 'Sayyidul Qawmi Khodimuhum' bermaksud: Pemimpin sesuatu kaum itu ialah hamba (khadam) kepada mereka (iaitu kaum tersebut).
Kini, saya memahami bahawa untuk menjadi seorang pemimpin, tidak semestinya memerlukan jawatan, kekuasaan ataupun suatu taraf yang berbeza. Apalagi, jika hanya tahu memberi arahan tetapi tidak tahu membuat kerja dan khidmat. Justeru, pemimpin dalam ungkapan tersebut ialah membantu kaumnya dan berkhidmat.
(Mohd Khairul Anwar Ismail, 2004:244 : Cerita Cinta Ahmad Ammar)

Al-Fatihah buat allahyarham Ahmad Ammar.
"Syahid yang tertangguh"

No comments:

Post a Comment