SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG

Monday 20 January 2014

Apa itu Gramatis?

Sekadar Perkongsian.

Bila belajar bahasa Melayu, mesti tidak lari daripada menggunakan perkataan GRAMATIS. Kalau dalam kelas, pensyarah bahasa saya selalu cakap ayat kurang gramatis.

Persoalannya, apa itu GRAMATIS?
Gramatis bermaksud ayat yang betul dari segi struktur ayat dan betul pula dari segi semantiknya. 

Sebagai contoh ayat yang kurang gramatis;

Ayam itu sedang bermain bola di padang. 
(Ayat ini betul dari segi bentuk strukturnya iaitu ada subjek dan predikat namun tidak betul pada semantiknya. Jika kita lihat dari segi logik ayat, mana boleh ayam menendang bola atau bolehkah ayam itu menendang bola?)

Contoh ayat yang gramatis;

Adik sedang bermain bola di padang.

*Semoga bermanfaat. Mohon perbetulkan jika terdapat kesalahan.*:-)

33 comments:

  1. Wah hebat nya petengagan kamu tadi 😀😀😀

    ReplyDelete
  2. Kamu sangat membantu saya membuat keje sekolah

    ReplyDelete
  3. Cantik..saya dah faham🙃

    ReplyDelete
  4. Terima kasih! Sangat faham utuk saya!

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Kasarnya bahasa awak.Kalau awak tak faham,awak kena belajar bahasa melayu denfan kebuh banyak lagi:v

      Delete
    2. Kasarnya bahasa awak.Kalau awak tak faham,awak kena belajar bahasa melayu dengan lebih banyak lagi:v

      Delete
  6. Owhh.. Duhalll 😊dah fahamm...

    ReplyDelete
  7. Perterangan ringkas dan mudah di fahami ☺️

    ReplyDelete
  8. Oo..bru sya tau🤣🤣

    ReplyDelete
  9. Terima kasih. baru saya faham.😅

    ReplyDelete
  10. Boleh tolong saya tak?ʘ‿ʘ

    ReplyDelete