SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG

Saturday 25 January 2014

Sekuntum Mawar Merah

Bunga Oh Bunga 








Sejambak kuntuman merah amat indah buat tatapan sang mata. Siapa melihat pasti terpana. Subhanallah, sungguh indah ciptaan Tuhan. Bersyukurlah kita dengan nikmatNya.

Baiklah, serba-sedikit akan saya ceritakan tentang bunga ini. Melalui pemerhatian saya, bunga ini biasanya tumbuh meliar di kawasan hutan terbiar seperti hutan getah yang mana keadaan persekitarannya mestilah lembab. Ia juga tumbuh berdekatan dengan anak sungai.

Di samping itu, melalui pemerhatian saya juga. Didapati bunga ini tumbuh berhampiran dengan pokok bemban (orang kg saya panggil pokok lias dan pokok telidus tapi saya kurang pasti apa nama spesifik pokok telidus dalam Melayu).

Namun demikian, bunga ini juga suka tumbuh di akar2 kayu. Entah akar kayu apa, saya sendiri kurang pasti tetapi rupa akar kayu itu seakan-akan seperti buluh. Dalam pandangan saya, mungkin bunga ini tergolong dalam kategori hidupan menumpang.

Oh, ya! Satu soalan misteri yang masih menghantui kotak fikiran saya ialah sehingga kini. Saya masih belum pasti apa nama sebenar bunga ini. Jadinya, saya memutuskan untuk mengenali bunga ini sebagai sejenis Bunga Hutan.

Sebelum saya terlupa, kepada rakan-rakan facebooker marilah kita bersama-sama menjaga hutan. Sayangi kepelbagaian biodeversiti yang terdapat di negara kita. Terutamanya keindahan dan kepelbagaian flora.

Hehe... Mungkin lepas ini boleh tukar profession sudah. Syukur alhamdulillah, sedikit banyak berguna juga ilmu geografi dan sains yang saya pelajari sewaktu berada di bangku sekolah dahulu.

No comments:

Post a Comment