SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG

Sunday 12 May 2013

Hari Ibu

12 Mei 2013
Sambutan Hari Ibu pada setiap tahun khasnya di Malaysia.

Sempena sambutan Hari Ibu pada tahun ni, syukur alhamdulillah saya dapat ucap Selamat Hari Ibu kepada mama saya. Hehehe... Ni pertama kalinya saya ucap selamat Hari Ibu buat mama saya.
Sempat lagi ucap I Love You Mama. Gembiranya hati saya.
Tambah2 lagi saya dapat ucap selamat Hari Ibu kepada mama2 angkat saya di sini Semenanjung dgn kakak2 saya yg sudah kawin.
Tapi ada 3 orang lagi mama angkat saya yang saya tidak dapat ucap selamat Hari Ibu. Sbb tiada no hp mereka. Tu pun ucap melalui meseg ja. Jimat sikit kredit hp Hehe...
Tapi ucap juga kan? Hehe... Yang penting niat nak ucap tu tercapai juga.

Mama sempat pesan lagi kepada saya supaya belajar rajin2... Mama cakap jangan dulu mikirayou, mikirayou dulu sama pelajaran kau bilang mama. Kamulah harapan dalam keluarga bilang lagi si mama.
Insya Allah, mak. Doakan saya ya mak. Esok mau exam sudah ni.
Adui, sampai saat ni pun belum timbul2 lagi mood mau ulangkaji ni!
Harap2lah esok dapat jawab.
Kalau soalan tanya tentang Model2 Disiplin? Hem, ni kena baca juga ni!
Seru... Seru... Seru... Mood ulangkaji datanglah... Hehe...

Mama angkat saya yang saya tidak sempat ucap selamat Hari Ibu ialah Ummi Wani@Cikgu Aswani (kejap lagi nak meseg), Mak Cik Royah (orang Penang. Tapi baru 1 kali jumpa. Tu pun jumpa di Stesen Bas Hentian Duta masa mau datang beraya di rumah Kak Mizah di Perlis. Dan ni jugalah first time saya dtg Perlis). Mak Cik Salbiah (orang Kedah, tapi asal Johor. Yg ni mama kakak angkat saya iaitu Kak Ain). Aik, ada 1 orang lagi. Mak angkat di Kelantan, saya panggil Ummi Kelantan. Hehe... Yang ni ummi kak Saadah, senior saya. Saya anggap macam mama saya juga. Beliau sangat baik melayan saya masa di Kelantan.

Syukur alhamdulillah, inilah ikatan ukhuwah hasil daripada merantau di tempat orang. Banyak membina ikatan persaudaraan.

Yang lagi penting saya dapat buat satu kad ucapan Hari Ibu. Em... Mungkinlah... Tapi lebih kepada gambar2 sebenarnya. Janji adalah juga. Hehe... Ni pun first time juga ni buat. Sbb nampak semua profile picture di  fb kawan2 tukar gambar dgn mak masing2, tu yang teringin nak buat@edit2 gambar tu. Hehe... Alhamdulillah.
Ni lah kad ucapan Selamat Hari Ibu tu.
(Ada beberapa orang lagi mama angkat saya yang tiada dalam gambar ni sbb saya tiada gambar dengan mereka)

Baiklah, mungkin ada juga yang mau tahu kan atau sudah tahu macam mana saya buat kad ni?
Senang ja sebenarnya buat kad ni. Insya Allah ni ada sedikit perkongsian.

Cara-cara buat kad ni ialah;
1. Guna perisian microsoft powerpoint 2010. (buka microsoft powerpoint)
2. Pilih warna background yang disukai.
3. Pilih gambar2 yang ada dalam laptop. (insert picture)
4. Edit2lah gambar2 tu. (guna krop@format picture)
5. Insert shape. (utk tulis nama)
6. Insert hiasan animation. (yg ni kena cari di internet dan kena copy gambar2 hiasan tu. gambar2 hiasan tu boleh gerak sendiri@animasi)
7. kalau mau save jangan pilih save di powerpoint. Tapi kena pilih save di PNG. Automatik gambar2 yang kita edit tu jadi gambar kalau save di powerpoint ja nanti gambar tu keluar di powerpoint ja lah tidak dapat buka untuk gambar.

Tu ja cara dia.
Biasanya kalau bab edit2 gambar saya biasa guna microsoft powerpoint ja. Hehe... Alhamdulillah, nilah hasil ilmu yang saya aplikasikan yang telah diajar oleh pensyarah BM ICT saya. Kredit to En. L.


1 comment:

  1. Em...
    Esok mau exam sudah pun sempat lagi update blog!

    ReplyDelete